Estorius Merai de Ligne
Persoonlijke informatie
Estro.jpg
Naam Estorius Merai de Ligne
IG-naam Estoria_Merai
Geboortestad Leiden
Geboorteland Holland

Estorius Merai de Ligne (20 januari 1456, Leiden - †Onbekend, Haarlem) werd geboren als enige zoon van Julius Victor de Ligne en Daphne Sofia de Ligne.

Jeugd[bewerken | brontekst bewerken]

Estorius is opgegroeid in Leiden en leidde daar een rustig leven onder toeziend oog van zijn beide ouders. Met het hele gezin zijn ze na een tijd verhuisd naar Haarlem, waar Estorius al snel interesse kreeg in de functies die zijn vader beoefende.

Naast enkele termijnen als Burgemeester van Haarlem, is Estorius ook Diaken geweest van de kerk in Haarlem en later Inquisiteur voor het Bisdom te Keulen.

Zijn Huwelijk[bewerken | brontekst bewerken]

In Haarlem ontmoet Estorius een dame genaamd Mojan. De liefde bloeide al snel en na enkele tijd besloot Estorius haar ten huwelijk te vragen. Nadat zij dit positief beantwoordde, trouwde zij samen in de Kerk van Haarlem op 19 april 1456.

Politiek[bewerken | brontekst bewerken]

Estorius kreeg al snel interesse in de politiek, dankzij zijn vader. Hij werd Burgemeester van Haarlem op 27 maart 1456 en hield dit drie termijnen uit, tot 26 juni 1456. Aan het einde van zijn termijn als Burgemeester, besloot hij verder moest kijken dan de stad en hij sloot zich aan bij de partij Ultra Montanus. In deze partij, kwam hij al snel als derde op de lijst, wat resulteerde in zijn zeteling binnen de Raad en op 22 juni 1456 werd hij benoemd tot Rechter.

Wapen[bewerken | brontekst bewerken]

Wapenschild van Estorius Merai de Ligne

Het wapen van Estorius Merai de Ligne

Blazoen is gevierendeeld met 1 en 4; het persoonlijke wapenschild van Estorius en 2 en 3; het familie wapen van de familie de Ligne.

Kinderen[bewerken | brontekst bewerken]

Uit het huwelijk van Estorius met Mojan kwam één kind:

  • Katara Nadiakie Margareta de Ligne

Dood[bewerken | brontekst bewerken]

De gegevens rondom zijn dood zijn gehuld in duisternis. Gezegd wordt dat Estorius zich terug trok in het klooster en daar, na lang verblijf, plotseling aan een onbekende ziekte is overleden.